YMA310 – Kognitivní věda
Zaměření předmětu
Předmět seznamuje s klíčovými tématy současné kognitivní vědy a příbuzných disciplín.
Obsah předmětu
Cílem kurzu je seznámit posluchače s vybranými tématy z oblasti studia lidského myšlení, a to z pohledu funkčního a strukturálního. Představeny budou nejznámější koncepce vycházející ze současného stavu výzkumu v kognitivní psychologii, neurovědách a pokroku v kognitivních vědách a filosofii mysli. Důraz je kladen na představení široce akceptovaných, nekontroverzních a vědecky podložených teorií.
Četby a hodnocení
Na většinu hodin bude předem zadána povinná četba, vztahující se k vyučovanému tématu. Během semestru bude zadáno 10 četeb (vědecké články či jiné odborné texty). Texty naleznete na této stránce.
Hodnocení probíhá na základě 5 průběžných testů na téma dané četby, vždy na začátku hodiny. Testy nejsou předem ohlášeny. Student musí být připraven na každou hodinu, jako by měl být test.
Celkem 5 testů po 20 bodech = 100 bodů.
Napsání testu v náhradním termínu je možné, ale znamená stržení 50% bodů z daného testu. V případě prokázání se omluvenkou od lékaře => bez penalizace.
Četby jsou dostupné pouze studentům kurzu na stránce schráněné heslem.
Výuka
ZS 2015/2016: pondělí, 9.30 – 10.50,
Místnost YFHS2 (Multimediální učebna FHS2, 3. patro, Veleslavín) Veleslavín – José Martího 31, Praha 6. Výuka začíná od 12.10.
Slidy k přednáškám
Naleznete na ZDE. Chráněno heslem, které bude sděleno na přednáškách.
Osnova
1. týden – Úvod do historie kognitivní vědy
- zahájení předmětu, průběh, formální požadavky
- Co je to kognitivní věda, vznik, perspektivy CS.
2. týden – Paradigmata kognitivní vědy
- Úvod do kognitivních teorií lidské mysli – behaviorismus, kognitivismus, symbolově-reprezentační paradigma, konekcionismus, dynamické systémy, vtělená kognice.
3. týden – Embodiment a Extended Mind
- vtělená kognice.
5. týden – Emoce a rozhodování
- Dva systémy rozhodování,
6. týden – Turingův test a intencionalita
- Turingův test (Turing 1950) a imitation game, možné námitky a jejich vyvrácení,
- reakce na Turinga: John Searle a myšlenkový experiment čínského pokoje, Blockhead
- Loebnerova cena, CAPTCHA.
7. týden – Paměť: učení a vybavování
- Atkinson-Shiffrin třístupňový model paměti, sensorická paměť, krátkodobá paměť,
- Krátkodobá a pracovní paměť (Alan Baddeley)
- dlouhodobá paměť
- neurověda paměti
- emoce a paměť
- komputační perspektiva
8. týden – Vědomí a pozornost
9. týden – Svobodná vůle
- Filosofický problém svobodné vůle, experimenty Benjamina Libeta, jeho interpretace, dezinterpretace a kritika
- Současný stav výzkumu (Soon et al. 2008)
10. týden – “Já” z pohledu vtělené kognice, kognitivní psychologie a neurověd
- self-model, body model a jeho narušení (syndrom cizí ruky, iluze gumové ruky, mimotělní zkušenost)
- motorické intence a Sense of Agency
V tomto semestru se neučí:
Lidské jednání
- Modely lidské agence
- Poruchy agence a vůle
Řeč a jazyk
- neuronální podklady řeči, afázie a její druhy
- Sapir-Whorfova hypotéza, Chomského generativní gramatika, její implikace a kritika (Everett, Lera Boroditsky)